»Love knows no borders« (dagens outfit)

14Mar12

DJ Cannabiz »Rippin Private Bowls« CS (Nymph, 2011)

Om första släppet på stockholmsbaserade Nymph rörde sig någonstans i närheten av rituell dronemagi, är andra släppet enligt etiketten själva en ”[…] tribute to the female voice, the dirty south and the herb”. Och mycket riktigt så kommer du friktionsfritt kunna sortera in DJ Cannabiz bland dina hipster-rap-producent-favoriter Clams Casino och Evian Christ. DJ Cannabiz är dock långt mer fyrdimensionell än exempelvis Evian Christ, och har dessutom något av den stockholmska smutsen kletad vid kassettbandets glatta yta. Oavsett om det är Kate Bush eller Enya som hackas upp i samplern, så lyckas Cannabiz alltid transformera originalets popkänsla till det tunga hiphopformatet – vilket förstås bäddar för något så fint som ett gammaldags hiphopmixtape fyllt med klockrena hitlåtar.

Fableous Fires CS (Moptaco Dics, 2011)

Lite oförtjänt har denna kassett också fått vänta ett par månader på att bli omnämnd. Bakom det mystiska namnet Fableous Fires döljer sig ingen annan än popmystikern Luva, känd för att producera södra Sveriges mest fantasifulla och egensinniga poplåtar. Här är dock de karibiska tongångarna utbytta mot något som snarare skulle passa till Twin Peaks icke-existerande tredje säsong. Samtidigt som man drömmer sig bort till fuktig mossa, höga tallar, mörka skogar och nattliga ritualer runt lägereldar så indikerar låttitlar som »Allmoge Sleepous« att vi kanske borde placera handlingen i norra Bergslagen istället för nära den amerikansk-kanadensiska gränsen. I vilket fall som helst så är det vacker dronemusik som har den perfekta åttiotalsbadalamentiska balansgången mellan melodi och mörker.

/MH

DJ Cannabiz [1]
Fableous Fires [1] [2] [3]

V/A »Port Out, Starboard Home« 2xCS (Posh Isolation, 2o12)

Denna dubbelkassett släpptes lagom till Posh Isolations treårsjubileum och samlar en hyfsat stor del av de band som släppt på labeln. Det kan bero på att det säkert i många fall är samma människor i olika konstellationer som ligger bakom musiken, men det finns ändå något där som antyder ett typiskt danskt sound.

Jämfört med den samtida svenska noisescenen, där ljudbilden ofta är ganska massiv, låter dansk industrimusik utpräglat elektronisk och strukturerad. Det ligger ofta en djup, pulserande basig synthpad i botten och sätter låtens stämning, och ovanpå detta rör sig mer hårda distade ljud, kanske feedback, skrotmangel, andra synthljud, ofta distad sång. Hit räknar jag t.ex. Damien Dubrovnik och Assault Guard, som gör närmast klassisk 90-2000-tals-power electronics (återväxten på såna band har varit rätt liten i Sverige de senaste åren). Även de band som inte faller inom riktigt samma ramar har en tendens att dra åt det strukturerade och rytmiska. Puce Mary bidrar med ett spår som är ännu mer återhållet, där krasch-boom-effekten och rundgångsdyrkan är helt avskalad och bara rytmen och strukturen finns kvar.

Det finns även en tydlig ådra av minimalistisk synthmusik, t.ex. Hvide Sejl, och band som Alleypisser som med vemodiga loopar och smutsiga orgeldrön bygger upp stämningar som påminner om Street Drinkers och (äldre) Lust for Youth. Man undrar hur stor del av detta släktskap som är slump och hur mycket som är resultat av den dokumenterade Göteborgsk-Köpenhamnska vänskapspakten.

Iron Pillar, ett av två svenska bidrag, sticker faktiskt ut genom att just sakna det där grundfundamentet av stämningsskapande synthar, så det kanske ligger något i min teori. Detta spår håller jag nog högre än kassetten som kom på Järtecknet för ett tag sen, här är det strikt krossande feedback och hård sång med mycket effekter på. Mindre tydlig struktur, men stämningsfullt för det.

Undertecknad kände inte alls till den levande köpenhamnska undergroundscenen fram tills för något år sen, och för andra nyfikna bör ”Port Out, Starboard Home” vara en utmärkt introduktion. Även om det är ren industrisamling finns det en lekfull spretighet och öppenhet, det känns väldigt tillgängligt utan att kompromissa. Det skulle inte förvåna mig om denna dubbelkassett kunde fungera som inkörsport för flertalet unga skandinaver som ännu inte riktigt torskat på industrimusik.

/HS



2 Responses to “»Love knows no borders« (dagens outfit)”


  1. 1 Masskultur & Solna HQ 6/4: HANNA HIRSCH, LOVERS, IRON PILLAR, STEFAN KORPAR « Ny musik för hållbar utveckling
  2. 2 »Människohav har jag piskat till blod och deras oroliga brus har jag tystat för evigt« (Dagens Outfit) « Ny musik för hållbar utveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: