Jippo eller DIY

14Aug11

Den 19e augusti anordnas för femte året i rad Grolsch Block Party i Stockholm. På festens hemsida beskrivs den som följer: ”Grolsch Block Party är en minifestival i stadsmiljö som arrangeras av Grolsch. Grolsch startade Block Party för att stödja oberoende artister och alternativ musik.”

Efter en snabb googling på ämnet framstår det som att alla älskar denna supersponsrade ölfest mitt i Söders hjärta. För oss är det ganska självklart att ha en kritisk inställning till det hela, men hittills är den enda kritiska röst vi läst på svenska en bloggkommentar av en ospecificerad ”Johanna”.

Vi tycker det är häpnadsväckande att ingen annan verkar skeptisk till denna extremt tydliga och måldmedvetna PR-satsning. Ta bara det faktum att festivalen säger sig handla om alternativ och oberoende kultur, när det är ett rikt multinationellt bolag (Grolsch ägs av SABMiller, som själva beskriver sig som ”ett av världens ledande bryggerier”) som står för hela kalaset. Det borde inte krävas så mycket av en stockholmare för att se den uppenbara självmotsägelsen i detta. De kritiska rösterna ekar tyst.

Vad är det då för fel på Grolsch Block Party? Det beror såklart på var man står politiskt. Vissa kommer ha svårt att se några ideologiska problem med sådana här arrangemang överhuvudtaget, men det är konstigt att människor som annars ser sig som vänster eller brinner för alternativ och oberoende kultur bara köper det.

För det första: Grolsch vill framför allt sälja öl. De använder sig av oberoende musik för att kunna sälja öl till musikfans. Reklambyrån Kärnhuset skriver rakt av på sin hemsida att Grolsch målgrupp är ”hipsters i 20 till 30-årsåldern”, och såna här fester är dels ett extremt direkt sätt att marknadsföra sig på (man behöver inte gå genom media, företaget blir som en kompis) och dels en enda stor marknadsundersökning. Alla som deltar i festen lär samtidigt Grolsch hur företaget ska bli ännu bättre på att sälja öl till just dem. Grolsch försöker kapa till sig coola människor och förminska deras livsstil till ett reklamkoncept, och det är konstigt om människor ställer upp på det frivilligt.

För det andra: För en vänsterpolitisk person, vilket många av oss som håller på med kultur anser sig vara, är det svårt att inte tänka att det här är typexemplet på borgerlig kulturpolitik: kulturen ska till huvudsak finansieras av företag, och det som dessa företag tänker att de kan tjäna pengar på styr kulturutbudet. Lena Adelsohn Liljeroth sitter antagligen hemma och jublar över de privata initiativen i ”underhållningssektorn” som Grolsch i detta fall bidrar med. Det får oss att vilja kräkas.

För det tredje väcks frågor om var band, DJs och arrangörer drar sin gräns. Har man tänkt att man ska livnära sig på musik måste man ju ta de jobb där pengarna finns, men alla har tankar om vad de går med på och inte. Hur många band som spelar på Grolsch Block Party skulle ställa upp om de var tvungna att ha t-shirts med företagets logga? Vi tror inte att människorna som spelar på festen tänker att de gör reklam för Grolsch, men de hamnar ändå i ett sådant sammanhang och frågan är om man som artist kan stå för det.

Vi i NMFHU/Masskultur tar ställning för DIY och oberoende kultur, och vi tror på att det är roligare och intressantare kultur än den som profithungriga företag och vissa mossiga kulturinstitutioner slänger fram. Trots att de inte heller är perfekta föredrar vi organisationer som Studiefrämjandet, ABF m.fl som hjälper sådana som oss att förverkliga våra planer utanför marknadens spelplan.
Tanken bakom våra arrangemang är att vi vill visa att alla kan göra dem (vilket vi, liksom Desperate Bicycles, vill uppmuntra å det starkaste). Har man inga ekonomiska krav från början behöver man inte heller ta skitjobb för att få ihop pengarna, då kan man koncentrera sig på att göra det man gör bra och framför allt ärligt. Det är vad oberoende kultur och DIY handlar om för oss, att man kan hitta sätt att göra kultur på som inte sätter stora mängder pengar i omlopp, och ha ett brett och intressant utbud där inte försäljningssiffror styr. För oss handlar det om att hjälpas åt, att deltagarna är lika viktiga som arrangörerna som konstnärerna. Vi vill inte ha en stämning där besökarna är passiva konsumenter och artisterna är lockbeten. För oss är kultur mer än så. Vi vill stå för något annat.

/HS & AE



19 Responses to “Jippo eller DIY”

  1. Kompetent kritik. Det finns något genuint vedervärdigt med att kultur reduceras till demografisk marknadsföring. Därmed inte sagt att jag känner mig redo att bojkotta Block Party. Trots allt såg jag Familjen på rojalist-jippot Love Stockholm utan att känna mig smutsig… i varje fall inte värre än att det försvann efter några timmar av fosterställning i duschen.

    Helt klart är dock att man inte kan räkna Block Party som en stjärna på det fria uttryckets himmel, men det är det väl ingen som gör, eller? Det känns väl jävligt reklambyrå från första stund? ”När vi började planera årets Grolsch Block Party trodde vi nog inte att vi skulle presentera rockabilly-piercing-kitch-dragkamp som ett av inslagen” ← Hmm, kan det vara copy, mån tro?? Satan vad sugen jag blev på värsta kreddiga blask-ölen helt plötsligt.

  2. Nej vi menar inte att någon räknar gbp som en stjärna på det fria uttryckets himmel, det är ju därför vi skriver texten. De marknadsför sig med hjälp av oberoende kultur, de flesta verkar liksom du tycka att det mest är snack, men ändå verkar få bry sig. Vi saknade kritiska röster. Love STHLM är väl lite en annan (vedervärdig) grej som kan kritiseras från en annan vinkel eftersom de aldrig utgav sig för att stödja något förutom kungahuset. Vår poäng är att det inte räcker med att säga att man är DIY, alternativ eller oberoende för att det ska bli sant.

    Kul att någon tar sig tid att kommentera på själva bloggen, hehe. Det är mycket lajks på fejsbok men lite diskussion.

  3. 3 Relak

    Åh herregud. Det här inlägget är så extremt roligt. Det är som om det vore sarkastiskt skrivet av Erik Zsiga. TACK!

  4. 4 Hans

    Man kan inte vara vänster och gilla kultur. Då är ju målet att skapa en totalitär komunstisk stat och förtrycka mänskligheten. Massavrätta oliktänkande likt Stalin.

  5. 5 Kim

    Välformulerad och underbyggt kritik!

    @Hans: En lektion i politisk historia verkar vara på sin plats för maken till mer världsfrånvänd och felaktig bild av vänsterpolitik tror jag aldrig jag stött på.

  6. 6 Karin

    Ett annat skäl till att vara kritisk mot Grolsch Block Party är ju att multisen SABMiller, som äger Grolsch, smiter från skatten i utvecklingsländer. I stället för att betala bolagsskatt i afrikanska länder där man producerar och säljer öl, så slussar man ut vinsterna till skatteparadis. Pengarna skulle länder som Ghana, Tanzania och Zambia behöva för att bekämpa fattigdomen!

    ActionAid har tagit fram en rapport om hur SABMiller skatteplanerar på fattigas bekostnad:

    http://www.actionaid.se/engagera_dig/tastallning/skattesmitning/SABMiller

  7. 7 kupsterhiltur

    Kapitalet har ju alltid använt sig av s.k. oberoende kultur för att nå ungdomar. Ska vi gå i taket eller njuta av musiken är den eviga frågan.

  8. Hemligheten tycks vara att gå i taket tillräckligt mycket för att kunna motiveras till att skapa alternativ… utan att komma till den punkten där man t.ex. dissar Turids bästa och politiskt mest intressanta platta för att den blir utgiven på Metronome och inte Silence.

  9. 9 HS

    Personliga reflektioner (de andra i NMFHU står inte nödvändigtvis bakom mig i detta):

    @Kupsterhiltur: Kapitalet är beroende av människorna som skapar kulturen. När storföretagen lyckas sätta klorna i en subkulturell rörelse beror det ju på att människorna i den rörelsen tillåtit det att hända. Vill man inte det kan man åtminstone försöka göra något åt det.
    Och apropå SABMillers förehavanden i Afrika, skulle du argumentera på samma sätt mot bojkotterna av Shell, Nestlé osv.?

    @Bo: Nu förstår jag inte proggreferenserna utan googling, men jag tror jag hajar sammanhanget. Jag tycker inte att man ska mobba ut alla som snuddat vid mainstreamen nån gång (om inte annat av strategiska skäl – då skulle DIY-kulturen plötsligt bli ganska liten). Men jag ser heller ingen anledning att vara snäll och förlåtande mot saker som GBP. Det vi säger är ju inte något som ingen tänkt på, men ändå är det som vi konstaterat ont om kritiska röster. Den vanligaste reaktionen har varit typ ”Ja det är förjävligt men vad ska man göra?” eller ”Jag ska bara gå dit litegrann” och det är bra att folk tänker lite kritiskt även om de deltar i festen, men jag vill inte ursäkta att man inte tar ställning.
    Nu drar jag inte så stora växlar på vad du skrev som det kan verka, utan spinner mest vidare för min egen skull. Du har ju zoomat in det centrala där i första stycket, det viktiga är att vi skapar egna alternativ som är bättre, roligare, mer inkluderande, bredare och radikalare än det som de där andra gör.

    /HS

  10. 10 dan

    undrar vad dom betalade banden, för det är fan där skon klämmer asså. som artist orkar man ju inte vara ”äkta” osv. om man aldrig får betalt på spelningarna.

    det vore ju kul att bara spela på evenemang man gillar helt och hållet, men får man mer betalt på en lökig grej som grolsch bloc party blir det väl ändå så att man skiter i det. nu talar jag iof bara för mej själv.

    stockholm måste bli bättre på att betala sina artister, annars blir det nog mycket mer såna här fester.

  11. HS; Rekommenderar varmt http://youtu.be/dWVHwZxBs4E Utöver fantastiskt musik så utgör musikrörelsen en oerhört bra fallstudie när det kommer till alternativa kulturformer.

    Jag tycker som sagt att det är enormt positivt att folk vågar vara kritiska. Något som jag länge observerat är att det under lång tid ansetts varit dålig form att värdera saker överhuvudtaget. Den estetiska frigörelsen, utopiernas död och akademiska, relativistiska projekt har helt enkelt gjort det jävligt ohipt att vara kritiskt (och därmed värderande). Jag sitter inte här och baktalar det vidgade fältet, jag vill inte se kulturlivet reducerat till en ändlös hyllning av ”Mästarna”, men frigörelsen verkar ha fått den absurda konsekvensen att folk går runt och låsas att de inte tycker att saker är kass. Jag tror att det är en anledning till att många inte tar ställning: Att ta ställning associeras med auktoritet och gamla, rigida sätt att värdera kultur.

    Schyffert snackade i ”The 90’s” om att den apolitiska inställningen på 90-talet var ett uppror mot det superpolitiska 70 & 80-talet. Själv börjar jag känna att ett uppror mot inställning att allt politik eller estetik är lökigt är på sin plats.

  12. Jag har svårt att köpa någonting som kallar sig blockparty

  13. 13 mackan

    För er som är intresserade av annat; kolla in Good vibes som kör festivalen s.o.s, söder om söder, på nytorps gärde i helgen. Bra mycket trevligare och något jag mycket hellre hänger på än kreddiga grolsch.. ses där bland baktakten!

  14. 14 TJ

    ”Något som jag länge observerat är att det under lång tid ansetts varit dålig form att värdera saker överhuvudtaget.”

    Eller hur! Skönt att någon annan också uppmärksammat detta. Man kan ju knappt uttala sig om någonting överhuvudtaget, utan att folk blir obekväma. Jag förstår faktiskt inte hur man komunicerar med dessa gränsöverskridande, finkänsliga och så otroligt vidgade människor mellan 20-30 som inte verkar se på någontig alls som beständigt.

  15. Det jag saknar i artikeln, och det jag främst vänder mig mot är att det offentliga rummet upplåts till kommersiella evenemang – samtidigt som ideella gatufester möts av kravallpolis.

    Att ett multinationellt företag vill fixa ett reklamjippo för sin blaskiga skit-öl må vara hänt, det vänder jag mig inte emot direkt (förutom att de försöker profitera på att framställa sig som “DIY”), vi lever trots allt i en kapitalistisk värld.

    Men så fort icke-kommersiella krafter försöker skapa en deltagande gräsrotskultur så möts de med kalla handen från alla myndigheter och politiker. En riktigt kvartersfest hade aldrig fått blomma upp, då hade betongliberalerna ringt efter kavalleriet, var så säkra.

  16. Elegant vinkel där, Hest. Det är f.ö. en attityd man möter på alla nivåer av samhället: Kommersen som en garant för seriositet. Inget är på riktigt om ingen tjänar pengar. Utan omsättning reduceras event till störning av ordningen – estetisk verksamhet till hobby.

  17. Jag var på GBP igår, men kunde inte höra någonting utom Guy Debords ord:

    ”Vår epok, som inför sig själv framställer sin tid som ständigt återkommande festligheter, är lika fullt en epok utan fester. . . Medan dess vulgariserade pseudofester, som är en parodi på all dialog och all utskänkning, hetsar till ett överdrivet ekonomiskt spenderande, slutar de alltid med samma besvikelse som kompenseras med samma löften om ny besvikelse.”

    Precis som hen över mig säger så hade en _riktig_ kvartersfest aldrig fått blomma ut. Någonting sådant hade varit subversivt och obehagligt för rikingarna i innerstaden. Vad vi däremot får är en planerad imitation av kvartersfesten, som dock aldrig kommer nå upp till sin spontana förlaga. Det är bara att jämföra GBP med något sådant som Skogsvalsen. Vilken av dem lämnar besökare med minnet av något extraordinärt? Och vilken av dem är en kapitalistisk produkt?

    Kapitalismen dödar festen. Men jag tror samtidigt att det här är ett område där vi som tröttnat måste erbjuda ett alternativ; det räcker inte med att få folk att bojkotta GBP. Fight for your right to party!


  1. 1 DIY eller jippo – del 2 « Ny musik för hållbar utveckling
  2. 2 Om Grolsch Block Party « blasfemiskatruppen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: