»Noise proper« (Dagens Outfit)

16Jun11

Åbe – In 30 years when only trash has survived CD (egen utgåva)

När band som spelar noiseig rock omnämns i media överhajpas ibland den experimentella sidan av projekten – man skriver mer om att Sonic Youth är galna och manglar sönder gitarrer, än att dom skriver fina melodier. Är man insatt i typ harsh noise blir det ju lite komiskt att band där melodierna är lika viktiga som oljudet får representera oljudets egenvärde. På grund av musikjournalistjargong som denna tror jag dessutom att många överskattar hur spännande gitarrmangeloutron och effektpedaler egentligen är; man skulle lite trött kunna parafrasera: ”när jag hör ordet ‘noise’ utanför noise proper-sammanhang osäkrar jag min skepsis.”

Åbe är typ associerade till indierock på något sätt, så jag förväntade mig väl den vanliga shoegazepopen, men jag fattade ganska snabbt att det inte var så enkelt. Innan jag hörde CDn hade jag provlyssnat lite på internet: Låten ”Åsa” växlar rytmiskt mellan murkiga oljudsmattor och tunn rundgång och låter mycket lite som om den är framförd på ”vanliga rockinstrument”. ”Cooccoon” är ett mer ”musikaliskt” mongo-jazz-nummer, men med samma utgångspunkt i några få beståndsdelar som upprepas enligt givet mönster.

På hemsidan var det svårt att avgöra om det man hörde var hela låtar eller korta utsnitt som upprepades. Jag hoppades på det tidigare, och fick rätt: skivan består faktiskt till stor del av den här typen av korta, kubistiska och enformiga (på ett bra sätt) noisespår. Dessa kontrasteras fint av ett par extremt stramt hållna rocklåtar, som bygger mer på monotona riff än utflippade jams. Även här är det ett grundelement som upprepas om och om igen med små förändringar. Jag gillar de ambienta, jammiga spåren Unicorn Movement I och II lite mindre, men även de blir fina avbrott. Men de bästa av Åbes låtar är de som känns som små enskilda idéer. Varje idé genomförs med fingertoppskänsla, utan att slarvas bort, späs ut eller bli långdragen.

/HS



No Responses Yet to “»Noise proper« (Dagens Outfit)”

  1. Kommentera

Kommentera

