R.I.P. Kamratföreningen

22Maj11

Idag har vi i Ny musik för hållbar utveckling vårstädat lite, och bland annat raderat en hopplöst inaktuell Facebookgrupp som var kvar från Masskulturs första inkarnation, då det hade prefixet ”Kamratföreningen” och det endast var jag själv (HS) som höll i spakarna (se här för mer info om Masskultur 2.0 och dess relation till NMFHU). Den hade inte uppdaterats på kanske två år och vi kände att det mest skulle vara förvirrande att plötsligt introducera en ny kanal för kommunikation. Ni kommer alltså att få all Masskultur-relaterad info här på bloggen, via mail (för er som är medlemmar) eller från Ny Musiks facebookanvändare, ingen annanstans. För att förtydliga.

Med detta sagt tänkte jag tillåta mig själv att reminissa lite. Masskultur var trots allt mitt första stora åtagande på vad som kan kallas DIY-scenen (borträknat pojkrumsinspelad kassettnoise som kanske tjugo pers har hört, och det ändå rätt halvlyckade fanzinet Bevisbördan). Förutom att jag tog hjälp av vänner och bekanta att sitta i dörr (tack till Rasmus, Erik, Jenny, Sven, Stoffe, Philip och säkert flera jag glömt) och fick hjälp av Tommy Carlsson att husera Hiroshi Hasegawa från Astro (tack Tommy!) gjorde jag nästan allt helt solo, något som skulle kännas galet idag. Masskulturs lite snopna avslut/på-is-läggande efter kvällen på Brother Tuck med Alfarmania och Ättestupa berodde också till stor del på att jag inte var kunnig nog och inte hade ork nog att ro allting i hamn själv, och därför är jag glad att jag har mina fantastiskt drivna och kompetenta kollegor AE och MH med mig i Masskulturs andra inkarnation. Att få arrangera NMFHU ihop på Lava var också väldigt nyttigt; jag tror knappast vi hade vågat, orkat eller kunnat sätta upp spelningar i skruttiga källare med ihoplånad utrustning om det inte var för det självförtroende och den rutin vi skaffat oss i Kulturhusets proffsiga och hjälpsamma miljö.

Trots en del motgångar och magvärk blir jag glad och stolt när jag tänker på Masskultur då och nu, vad vi gjort och kommer att göra, alla människor som stöttat, och allt vad Masskultur och Ny musik betytt för mig både som musikkonsument, oavlönad kulturarbetare och privatperson.

Här följer lite ur arkiven: flyers för de tre spelningar som Kamratföreningen hann ställa till med och ett videoklipp från en kväll som ligger mig särskilt varmt om hjärtat, nämligen Floe Fountain och Smycken på Sugar Bar 4/12 2008. Väl mött i Örnsberg den 1:a juni!

/HS



No Responses Yet to “R.I.P. Kamratföreningen”

  1. Kommentera

Kommentera

