»Casiofritt?« (dagens outfit)

13Feb11

Word Wood Salad / Tapeworms Eat Bookworms CS (Hairy Beast, 2010)

Det är någonting med Word Wood Salads sida av denna kassett som får mig att bli hemskt nostalgisk, på ett bra sätt. Det är någonting med gitarrplonket och looparna som får mig att tänka på sommarkvällar och fina kompisar. Antagligen beror det på att första gången jag såg WWS var en gråmulen sommarkväll på Kulturhustaket för några år sedan. Det var ett Motherevent och efter spelade Tar…Feathers. Visserligen minns jag att jag inte direkt blev överförtjust i Word wood Salads spelning, men nu såhär i efterhand är jag övertygad om att det är Kulturhustakets fel, som har en förmåga att skicka ut livemusiken rakt ut i universum istället för rakt in i folks öron.
Hur som helst, »Kassett till skogs«, som a-sidan passande nog har fått kallas får mig att tänka på ”gammal”  svensk ambient (jag tänker typ 2007) så som Tsukimono eller Jonas Lindgren. Brus och vackra melodier, somrar. Det är harmoniskt och fint och vackert. Det finns inga tuffa attityder bakom tuffa masker, det är rakt och ärligt och skört. Alltså, med risk för att låta som en bitter gammal gubbe, men Word Wood Salad känns så långt ifrån Los Angeles och hypnagotisk pop och grave wave och musikbloggar och witch bajs och †ri▲ngl▲r och allt sånt där som man kan komma.  Det är så fruktansvärt skönt. Och fint, som en paus.

B-sidan står Tapeworms Eat Bookworms för, ett projekt jag vet hemskt lite om. Jag vet nog ingenting alls förutom att det verkar vara en utländsk man med någon form av koppling till Sverige som står bakom detta.
Tills skillnad från Word Wood Salads sida är b-sidan aningen mer drömsk och droneig. Men liksom a-sidan förs mina tankar till svensk ambient, då låt nummer tre, »Bohemian Grove«, låter som en snäll och popig version av Dead Letters Spell Out Dead Words dödsepos »Himmelschreibende Herzen«. Egentligen skulle jag vilja ställa mig upp och skandera att det är GARANTERAT CASIOFRITT, men jag vågar inte svära på ett sådant påstående då jag tycker mig höra lite casiotrummaskiner här och där. Men här är de i sådana fall nedtonade, inte i centrum. Stämningen är i alla fall garanterad casiofri, och det tackar åtminstone jag för, jag har tydligen ett behov av det. Det känns som om det var länge sedan jag lyssnade på drömsk och popig ambient som inte försöker låta som drömmen om en västkust man aldrig besökt, och denna kassett är ett ypperligt exempel på varför jag borde göra det oftare. Jag känner mig nästan lite tacksam.
Månadens tips är alltså denna 30 minuters semester bort från internethajper 2011.

/AE



4 Responses to “»Casiofritt?« (dagens outfit)”

  1. 1 herman

    ska kolla upp. men ärligt talat. är inte hipster hatet lika trötsamt som hipsterskapet själv. för att förtydliga. hipster – ett irriterande individualistiskt sätt att skilja sig från mängden och vara i frontlinjen. hipster-hat – ett nästan ännu mer irriterande individualistiskt sätt att skilja sig från hipster och på så sätt visa att man är ännu mer i frontlinjen (det här lyssnade jag på redan 2007!!!)

  2. Jag tror att vi är inne på samma spår, lite med tanke på vad HS skrev i sin recension av DGS #6: https://nmfhu.wordpress.com/2011/02/07/%C2%BBdenna-gang-ar-det-jag-som-borjar-tala%C2%AB-dagens-outfit/

    Men jag vill bara poängtera att vi inte hatar någon med det här inlägget, om du nu skulle trott det. Tror inte AE menar så iaf.

    / MH

  3. 3 PlEaZurEtRaIl

    AE nämner ju inte ens ordet hipster i texten. tycker det är ganska skönt att man kan skämta lite om ▲kulturen, o jag e fan hipster själv

  4. 4 Thomas

    Inte lika fantastisk som ”The Scuba Tape” på Hockey Rawk, men nära nog. Mycket bra. Trist omslag, dock.

    P.S. Hade Lindgren och Tsukimono varit kreddiga ”hipster-artister” hade Hermans parentes-kommentar kanske varit giltig. Nu är den inte det.


Kommentera

