Henriks lista

31Dec10

Såhär års brukar det publiceras årsbästalistor, något som jag alltid tyckt var väldigt jobbigt. Därför försöker jag oftast hitta olika sätt att ta mig runt uppgiften, punktera den, ta ner den på jorden, osv. I år tänkte jag nog bara försöka lista de bästa spelningar jag varit på i år, helt enkelt. Att jag tar mig friheten att lista några som jag varit inblandad i ser jag helt enkelt som en julklapp till mig själv.

Pleasure Trail på Cassette Gallerys öppningsfest, 9/1
Totalknas med loopar, distad synth och sång, delvis uppbackad av Blank Verse-Kalle. PT har fortsatt på sin stundtals ensamma väg av stenhård kompromisslöshet och aggressivt utlevande blandat med finstämd känslighet, men detta är nog den av Dans spelningar jag tycker varit bäst rent musikaliskt.

Lust for Youth på NMFHU №8: 2010, 21/2
En av de NMFHU-kvällar som jag personligen är mest nöjd med. Övriga band (Munnen och Once we were Wolves) höll toppklass, men LFY var kvällens stjärnor och (förhoppningsvis) värda att bli fast i snöstormen för.


Amanda Eriksson & Hannes Norrvide / Lust for Youth

Altar of Flies + Magic State på iDEAL 10, Fylkingen, 20/3
Nadines ockulta tolkning av den glassiga neo-synth präglade stora delar av 2009 0ch 2010 satt fint innan Altar of Fights urladdning. Noisemosh.

Munnen i Solna HQ, 18/6
Juni, Munnenraketen hade precis lyft från marken. Peppen var skyhög, och infriades.

Totenpaahle på Ominous Recordings releaseparty, Detroit, 30/7
Tobias Lund har inte varit en främling i NMFHU-land; som medlem i Coca Cola 3, en av bossarna för Flacon Recordings (Stockholms mest flitiga distroförsäljare), med mera. Även här bjöds det på en exemplarisk tolkning av en varande trend, en hård och smutsig variant på den nya vågens kosmische synthexperimentalism.

Nisennenmondai på Strand, 22/10
Förbandet till Spectrum rev ner applåder och vrål som antagligen proportionellt utklassade valfri rockidol. Och det var välförtjänt. Totalt fokus och dedikation och världens hårdaste trummis. Ninjamagi.

Noveller på Mother + Masskultur, Detroit, 11/11
Kvällens sista gitarrdroneare var helt klart bäst. Noveller bjussade på ett dynamiskt och stämningsfullt set som byggdes upp mot en helt fantastisk final (låten ”Bleached Beach” från split-LPn med unFact). Jag blev rörd på riktigt.

Koeff + Alfarmania på Dissonans 010, Fylkingen, 4/12
En sällsynt spelning, både med tanke på att Koeff knappt spelat live på 5-6 år vad jag vet, och att en kvinnlig artist är ett av de största namnen på en industri- och noisefestival. Och sedan Sundsvalls värsta i högform efteråt.


Johanna Rosenqvist/Koeff

Bubblare:

Optic Nest i ett vardagsrum, 7/8
De som inte var där (de flesta) kommer ändå inte förstå och dessutom kanske det egentligen mest var hela kvällen och dagen och alla människor, men ändå ett av mina bästa sommarminnen.

Önskelistan inför 2011 toppas otvetydigt av fler autonoma lokaler för musik och kultur. Särskilt i huvudstaden, för här behövs det mest. Band, konstnärer och arrangörer finns; jag önskar att folk fortsätter nosa rätt på tomma källarlokaler där man får husera utan att oroa sig för grannar, myndigheter och gnidna krogägare, och jag önskar att folk öppnar dörrarna till sina ateljéer, skolor, arbetsplatser och hem, och bjuder in så många som får plats. Jag tycker inte att alla kan eller ska gilla all kultur, men jag tycker att alla ska ha en kultur som de gillar. Jag vill se tusen hemliga klubbar som hänger ihop som ett spindelnät. Gott nytt år!

/HS



2 Responses to “Henriks lista”

  1. 1 Mattias

    Älskar den här sidan! Men måste dock rätta en grej angående Koeff och livespelningar eftersom jag såg henne live på Norbergsfestivalen 2009. Det var bara det! :-) Tack för underbar läsning…

  2. Stämmer bra det, tänkte inte på det när jag skrev men jag visste nog att hon spelat nån gång. Jag menade mest att hon spelat väldigt lite, särskilt med tanke på hur länge hon varit aktiv. //H


Kommentera

