Lapptäcken och rörelse

12Okt10

Man skulle kunna tro att konst- och musikkretsens allra mesta mångsysslare Frida-Li Lövgren skulle släppa en spretig kassett, med lite av allt möjligt, som exempelvis de lapptäcken eller den textilkonst hon hållit på med den senaste tiden. Men fallet är snarare tvärt om. Quilts, som Frida-Li kallar sig när hon gör musik, senaste kassett är en sammanhållen historia som på ett vis befinner sig i ett musikaliskt vakuum där tid och rum står helt stilla. På ett bra sätt. Musikaliskt består kassetten av melankoliska, drömska och svepande synthar, och en Langley School Music Project-sampling som fick åtminstone mig att jubla av förtjusning.
Jag lät Frida-Li själv besvara några frågor om hennes senaste projekt.

Vad är Quilts?

Quilts är ett ljudprojekt som jag jobbat med sedan början av 2009 i den formen det har nu, och en kassett med 6 spår släppt på Hockey Rawk i slutet av augusti 2010.

Den uppmärksamme NMFHU-läsaren har sett dig i sammanhang som Cassette Gallery, New Textile Art Scene och Tar…Feathers med mera. Har de någon röd tråd?

Motivationen är olika för de projekten, men med New Textile Art Scene och Cassette Gallery har fokus legat på samarbetet med andra och att se till att saker omkring en händer som man vill vara med om. Det är en kompletterande del till att göra egen musik eller skulptur och en helt annan process. Att använda lapptäcken som backdrop till spelningar med Tar…Feathers runt om i Europa har varit ett bra sätt att integrera konst och musik.

Det är inte så stor skillnad att jobba med fysiska material som tex tyg, eller att använda ljud. Ju fler material och tekniker jag använt, desto tydligare blir det att jag arbetar med dem på samma sätt. Men i processen med att jobba med ljud är det vissa stämningar och känslor jag kan fånga och spela in och det är unikt för det mediet. På vissa sätt är det helt överlägset andra konstformer att jobba med ljud, bl.a för att lyssnandet kan vara så svårt att värja sig ifrån och för att det i inspelad form är ett praktiskt format som inte tar någon plats till skillnad från de lapptäcken jag sytt som är runt 6 x 6 meter. Att spela upp ljud, live eller i inspelad form, kan påverka ett rum så mycket mer än vilken fysisk skulptur som helst.

Du verkar vara ganska mycket av en mångsysslare, är det viktigt för dig att ha ”många bollar i luften”?

Jag har gjort några olika projekt, för att det är så roligt att dra igång nya projekt, speciellt tillsammans med andra. Men vid sidan av jobbar jag alltid med egna saker också. Det är också väldigt viktigt för mig att inte fastna i saker, jag måste känna att jag är i rörelse.

Vad händer härnäst?

Nästa Quiltsprojekt är att spela in ljud och sång i ett skyddsrum i ett gammalt militärområde på norra Gotland som jag kom i kontakt med i somras. Jag har inte kunnat släppa tanken på att spela in musik där sen dess. Det fanns ett litet rum som var 20 meter i takhöjd och spontant började jag och sällskapet jag var med att sjunga för att känna på akustiken, ekot var oändligt och det var det mest skrämmande jag varit med om utan att någon som helst fara var inblandad. Jag funderar också över olika sätt att framföra ljud live som känns intressanta.

Du har flyttat till Berlin nu. Varför det?

Det är mer saker och fler människor i rörelse här än i Stockholm och rörelse är bra.

Lyssna på Quilts här.

/AE



One Response to “Lapptäcken och rörelse”


  1. 1 MASSKULTUR & TROPISKA FÖRENINGEN: Sand Circles, Quilts, Unheimlich Manoeuvre & Blodvite « Ny musik för hållbar utveckling

Kommentera

