»Här kommer ångesten« (dagens outfit)

02Sep10

Luva »Evoking Fableous Ocean« CS (Oscillatone, 2010)

Om man skulle kunna kritisera Gustav Karlssons soloprojekt Luva för något, så vore det att ha ett så egensinnigt sound att han gång på gång lyckas låta som sig själv. På den här kassetten är paletten dock breddad – här ryms såväl vacker flöjtambient  (Fluteous) som kosmisk bossakraut (A Wide Continuous Surface).

Det vilar något väldigt drömskt och overkligt över Evoking Fableous Ocean. Egendomliga maracasrytmer, vackra popmelodier, skrotiga samplingar, vilset gitarrplunkande och obegriplig sång guidar lyssnaren in i en värld fylld av något som kan liknas vid beachfotografier från Karibien i negativ. Och ja, det vore aningen ansträngt att försöka hitta en röd tråd i de senaste Oscillatone-släppen (både Moon & Sun och Luva gör nämligen anspråk på en viss karibisk approach i deras form av drömpop) – men faktum kvarstår att kassetten är ett utmärkt soundtrack till en febrig sommar du aldrig kommer att uppleva. Fantastiskt (och svåröppnat, som vanligt) omslag av Staffan Björk.

/MH

Sewer Election »Kvävd« 7″ (A Dear Girl Called Wendy, 2010)

Har ibland hamnat i diskussionen om vad som är bra och dålig noise. De som inte är insatta i genren hör ju mest oljud som oljud, men det händer också att folk som kanske går på spelningar ibland och har en viss insyn säger sig ha svårt att göra en kvalitetsbedömning. För många är liveupplevelsen och den energin det viktigaste och man kan inte riktigt ta till sig det i inspelad form. Har hört folk som hävdat på allvar att noise som genre inte är menat att höras på skiva utan ”ska” ses live. Inför min första noisespelning, med Government Alpha, kände jag det motsatta; att jag kanske skulle ha svårt att uppskatta musiken lika mycket live som hemma, där jag kan sitta och koncentrera mig ordentligt, gå ner i alla nyanser i ljudbilden osv. (jag behövde inte oroa mig, GxA levererade som tusan, men det är en annan historia).
En av mina viktigaste punkter för vad som gör musik bra är nog något så svårdefinierat som konsekvens och attityd. Inom noise blir detta extra viktigt; det är lätt att föra oväsen, men det är svårare att låta övertygande och seriös när man gör det. Sewer Election är en konsekvent artist. Jag upplever att Dan Johansson, mannen bakom artistnamnet, är 100% fokuserad på det han gör och vart det ska leda, det känns aldrig tvekande eller trevande – oavsett om det rör sig om väggnoise eller kassettcollage. A-sidan på den här sjuan, ”Kvävd”, börjar med våldsamt skärande metallslammer, ganska ”cleant” och utan effekter, och går sedan över i ett basigare och lite lugnare parti av noise, trasiga bandloopar och kontaktmickade kräkljud. Ljudpaletten känns igen från andra släpp och spelningar med SE på senare tid, men är här hårdare och stökigare, mer aggressiv, kanske pga. det korta formatet. B-sidan ”Det totala slutet” tar det hela ett steg längre: en fem minuters ganska statisk vägg av krossande diskantoljud, feedback och skrotvåld. Det kräver sin lyssnare – personligen kommer jag nog spela den mer dynamiska A-sidan oftare, men jag gillar verkligen den energi och ”känsla” som ”Det totala slutet” bjuder på.
Det är kul att Sewer Election anpassar sig så väl till sjutumsformatet, att musiken får en ny prägel istället för att bara kortas ner. Förutom attityd har Dan J även en stor del talang och praktisk skicklighet för det han gör, så jag är inte överraskad – det låter helt enkelt kompetent.

/HS

Munnen »På apoteket« CS (Ominous Recordings 2010)

Munnen är ett band som för mig sprudlar av lycka, ambitioner och kreativitet. Även om hajper och sånt där alltid kan verka lite avskräckande, så skulle jag faktiskt inte ens vilja kalla det som gällt denna sommar för hajp, jag föredrar att kalla det pepp. Munnenpeppen har varit skyhög. Men det är ju så enkelt, de tar sig själva på allvar utan att för den delen bli motbjudande. Det vet alla som sett dem live. De har en förmåga att linda publiken runt sitt lillfinger genom den gnista och den glöd som de förmedlar. Det känns så ovanligt nuförtiden. På något vis känns det som att åtminstone Stockholm behöver ett band som Munnen. Ett band som lägger ner all sin lediga tid på att sitta i köket, dricka folköl, dubba kassetter och sy små fodral till sitt framtida släpp. Det smittas ju. Det märks så tydligt i allt de gör att det genomsyras av en sådan passion och glädje. Och jag tycker att det är viktigt. Munnen, om några bidrar till den här extremt viktiga känslan av att det är någonting som händer här och nu, och att vi allihop tillsammans är delaktiga i detta. ”Tag del!”, som Munnen själv uttrycker det.
Nu har de i alla fall släppt sin första kassett, som tydligen i princip sålde slut innan den ens släppts och därför fick tryckas upp i större upplaga.
Det var länge sedan jag köpte en sådan här välgjord kassett, handsydd och screentryckt med en liten pin och en inlay på köpet. Eftersom jag varit ett troget Munnen-fan sedan jag såg dem första gången på Ny musik för hållbar utvecklings 2010-tema så har jag hört alla låtar förut, minst hundra gånger känns det som. Det kanske är lite tråkigt, men gör egentligen inte kassetten sämre i sig. A-sidan står för de klockrena hitsen, medan b-sidan är lite mer bökig, på ett bra sätt. Det är b-sidan som leverar den här lite annorlunda fria improv-sidan av Munnen. B-sidan är mer fräsch och spännande.
Det märks att tid även lags ner på inspelning och produktion då jag faktiskt för första gången på riktigt tyckt mig höra exakt allt de sjunger. Men, jag önskar att detta var första gången jag lyssnade på dem. Ljudbilden har kanske blivit lite renare. Eller jag mer uppmärksam. Själva låtarna i sig är fortfarande starka, svängiga (för att använda ett ord från 50-talet) och skeva. »Optikern« är given som favorit. Munnen för mig är dock så mycket mer än denna kassett, de är en frisk vind och en glädjevåg. Kassetten är bara en del av detta segertåg.

/AE



No Responses Yet to “»Här kommer ångesten« (dagens outfit)”

  1. Kommentera

Kommentera

