»Hits for kids« (dagens outfit)

13Maj10

Mirrors Are Black »Relingar och horisonter« CS (Hairy Beast, 2010)

Peter Henning är inget obekant namn för trogna vänner av NMFHU-bloggen. Faktum är att han medverkar i vår film, har spelat på vår festival och att vi har recenserat hans alster tidigare. Peter är oljudsmakare, fanzinekreatör, illustratör och har tidigare drivit etiketten Namenlos som har släppt artister som W.W.D, Pär Thörn och Mole Harness. Hans senaste skapelse är dock »Relingar och horisonter«, ett ganska mönstergillt noisetape på Hannes Norrvides lilla etikett Hairy Beast.

Musiken på kassetten är typisk för Mirrors Are Black; det är rufft och tungt, men samtidigt väldigt detaljerat och nästan glitchigt – emellanåt byggs rytmer och våldsamma crescendon upp, ibland hålls ljudväggarna tillbaka av vilsna, främmande ljud. En jämn mixtur av akademisk smuts och tatuerade knytnävar. Pluspoäng för att de mest uppenbara rundgångsljuden undviks till förmån för klanger av mer utomjordisk karaktär.

/MH

Altar of Flies »Tour Tape Mars 2010« 2xCS (Hästen och Korset, 2010)

Jag vill minnas att Ian MacKaye en gång sade att man inte turnerar för att stödja en inspelning, utan spelar in för att stödja en turné. Men en turnéutgåva idag är ofta ett osäkert kort. Det finns artister som på turnéutgåvor samlar överbliven skåpmat eller redan utgivet material – ofta föga spännande, utan mest en rolig souvenir för den intet ont anande konsertbesökaren.

Hur Altar of Flies tänker vet jag inte, men hans turnékassett från detta år är ett litet mästerverk. En dubbelkassettutgåva i en lyxig förpackning fylld av analog ondska. Den blåa kassetten är höjdpunkten här, där A-sidan är en kopia av livesetet han turnerade med (och som till viss del även återfinns på LPn Förruttnelsen). Det är skeva kassettloopar, smutsiga bandekon och påträngande syntar. Sida B är något helt annat; ett känslosamt stycke kallat ”Farväl Irene”, där försiktiga och återhållsamma rundgångljud utmynnar i en vacker kassettloop av närapå Basinskiesk klass. Givet köp.

/MH

Estroboscorpio »More power« CS (Satellites, 2010)

Denna stockholmsduo gjorde enligt mig en av förra årets bästa spelningar på NMFHUS festivalefterfest på Sugar Bar. Eftersom Estroboscorpio är ett sådant renodlat liveband har oron varit påtaglig inför kommande släpp, tanken på att de skulle kunna överföra känslan av dekadent livsenergi, ölsvett och mörka trånga utrymmen  till inspelad form har nästan känts lite omöjlig. Även om peppen varit hög. Men sagt och gjort, nu finns kassetten här, släppt på Satellites som är ett dotterbolag till Airwaves. Personligen tycker jag väl att det hade varit lite mer spännande om någon annan label än barnet till krautdyrkarna Airwaves hade gjort det, det vore roligare att sätta Estroboscorpio i en annan kontext. Men vad är det att anmärka på egentligen, huvudsaken är ju att kassetten är här. Och jag gillar den, och med risk för att låta nedlåtande fast jag faktiskt menar något positivt, så ser jag Estroboscorpio som partymusik, en hitmaskin. Alla deras låtar är mer eller mindre hits, alltså på exakt samma sätt som Spacemen 3 är ett hitband. Detta kanske beror på att de är en ganska stor kontrast mot all annan musik jag ser live nuförtiden. Hur som helst, den här kassetten har faktiskt någonting som inte livespelningarna med dem har. Det är inte bara hits och party, det finns någonting mer där under. Det första jag tänkte när jag lyssnade på »More power« var att jag tyckte de lät mer ”experimentella” än vad jag minns dem från mina kanske något bleka fyllepartyminnen. Det är faktiskt ganska trevligt att stå och laga lunchlåda en måndagskväll och få förnimmelser av blinkande stroboskop och vajande människor. Så, om det är någon mer än jag som varit orolig över att Estroboscoprio inte skulle klara det fysiska formatet i fullt dagsljus, så kan jag lugna dig och säga att de rodde i hamn.

Ps: Estroboscorpio spelar förband åt ingen mindre än självaste jävla Merzbow i helgen. Södra Teatern. Ds

/AE

Coca-Cola 3 »Moby« CS (Flacon, 2010)

En gång spelade jag skivor på en hemlig ravefest i en tunnel som tidigare trafikerats av tunnelbanetåg. Det var mörkt, kallt men stämningen var god. Som sig bör vid sådana tillställningar lyckades vi såklart att paja PA:t och det enda som tillslut hördes var en dov basgång långt bort i fjärran. En av mina vänner sa i mörkret att det lät som att det var stenväggarna som mullrade, att det är så de låter när de tror att ingen hör. Jag tycker det är en ganska talade beskrivning och vill gärna applicera den på Coca-Cola 3 som jag tycker låter exakt så. Typ konstiga djur i tropikerna som gör läten när de tror att ingen hör. Det här låter ju extremt flummigt, men jag kommer verkligen inte på något bättre sätt att försöka beskriva hur Coca-Cola 3s helt urflippade musik låter. Fast så himla konstig musik är det inte heller, låter lite som random Night People-släpp egentligen.
Coca-Cola 3 består av tre killar, Gabriel och Tobias som tillsammans även står bakom etiketten Flacon, och sedan är det Jacob från Timbrogolem. Inför festivalen skrev jag att de tycks fascineras av någon slags hetsig clip art-estetik, men det tycker jag har lugnat ner sig lite sedan sist. Deras sound har väl aldrig varit särskilt hetsig för den delen, snarare kompromisslös (mitt favoritord!), skev och mystisk med ett tjockt lager av mörka synthslingor över sig.
Mobykassetten är en sån där som man brukar säga ”växer”, jag tycker den blir roligare och roligare att lyssna på för varje gång. Nästa rave jag spelar på ska jag spela den här från början till slut.
Meddelande till allmänheten: Jag efterlyser fler livespelningar med Coca-Cola 3. Styr upp!

/AE



No Responses Yet to “»Hits for kids« (dagens outfit)”

  1. Kommentera

Kommentera

