Live at Lava

14Sep09

Den första mars 2009 spelade Thomas Ekelund (aka Dead Letters Spell Out Dead Words) ett fantastiskt liveset på Ny Musik För Hållbar Utveckling. Livesetet spelades in av oss och släpptes på CDr som ”Produkt №2”; en limiterad gåva som besökarna på vårt Malmö-tema fick mottaga. Och skivan blev uppskattad – Joakim Sandström från Intuition Told Me skrev:

Det var en knäckande bra konsert, kan jag lova er. Det hade ju inte behövt betyda att skivinspelningen skulle vara det, men vid Teutates! Jag har aldrig hört Thomas Ekelund bättre än här! Ljudet är verkligt bra, med ful-livemått mätt är det rena Daniel Lanois-kvaliteten, och det är lite drygt 39 minuters ytterst känsligt framförd deppdrone. Sagolikt vackert, och som jag sa: Dead Letters har i mina öron aldrig låtit lika bra. Snäppet vassare än ”Lost In Reflections”, jo, det menar jag verkligen. I början av veckan möblerade jag runt lite i bokhyllan och lyssnade på den ett flertal gånger i sträck. Inför konserten hade jag väntat mig en mer uppskruvad kaskad av ljud, ett visst oväsen, men det här är ju nästan…behagligt! Så ljuvligt mörkt och snyggt med de små, små precisa gitarrplocken ovanpå det dova bruset. Drone för hela familjen, kan jag meddela. Veckans skiva, alldeles säkert.

Nu har den till allas stora lycka släppts igen – denna gång som en kassett på den göteborgsbaserade etiketten Utmarken. Kassetten innehåller förutom livespelningen även ett äldre Dead Letters Spell Out Dead Words-släpp, som tidigare bara var släppt i femton exemplar på etiketten Spanking Ritual.  Så passa nu på att lägga vantarna på ett exemplar, innan det är för sent!

/MH



No Responses Yet to “Live at Lava”

  1. Kommentera

Kommentera

