»Dom huvudlösa barnen leker än« (Dagens outfit)

30Aug09

Bild 326

Hanna Hirsch »Tala Svart« (Klorofyll Kassetter, 2009)

Förra årets bästa svenska skiva släpps på två format till. Det är Hanna Hirsch-albumet »Tala Svart« som nu är tillgängligt på CD, kassett och snart även vinyl (från tyska Adagio 830). Eftersom jag själv medverkar på kassetten ska jag akta mig för att göra allt för mycket reklam, men jag kan nämna att om det någonsin har funnits ett stycke viktig svensk musik som bör ägas på tre olika format, så är det »Tala Svart«. Ljudkvaliteten på kassetten må kanske inte vara den bästa, men sådant spelar faktiskt ingen roll.

A-sidan är albumet i dess ursprungliga form, och B-sidan innehåller remixar och covers av Anna Järvinen, Sewer Election, Street Drinkers, Martin Herterich, Wood Salad och Nattskift. Värt att uppmärksamma är Anna Järvinens version av »Svarta Hundar«, som visar att Hanna Hirsch-låtmaterial funkar både som lågmäld pop och högenergipunk; samt Nattskifts stenhårda tolkning av låtarna »Ingen Kommer Sakna Oss« och »Sanningen Om Oss«, där sångerskan Siris röst ekar bland vilda trummor och täta gitarrmattor. Ni som såg Nattskiftet på punkkvällen kan föreställa er vad jag talar om.

/MH

Bild 94

Lust For Youth

Jag vet inte varifrån denna kassett kommer eller vem som ligger bakom. Det är inget jag kan minnas att jag läst om eller beställt. Kuvertet var poststämplat i Göteborg och det finns bara ett fåtal personer där som jag vet känner till min nuvarande adress, men jag ska hålla inne med mina spekulationer. Det är roligt att inte veta.

Jag var lite osäker på vad jag hade att vänta mig, då låttitlarna tillsammans med kassettens/bandets titel, låter sig tolkas på helt skilda sätt: ”Chains” och ”Treat Me Cruel” av Lust For Youth (att åtrå ungdomar?) låter som snaskig knullnoise, medan ”Remember Your Name” och ”Memories Of You” av Lust For Youth (längtan efter ungdomen?) låter nostalgiskt och vemodigt. Efter lyssning skulle jag säga att det senare läget stämmer bättre.

Ibland påminner det om ett kärlekskrankt Street Drinkers, ibland som ifall John Carpenter gjorde soundtracket till en fin kärleksfilm, eller som om Suicide sitter i en lägenhet i Göteborg och odlar sin fäbless för smutsig smörsång istället för att göra house och konstutställningar i New York eller vad de nu pysslar med nuförtiden. Denna kassett har fått gå åtskilliga varv sen den trillade ner i min brevlåda, och jag måste säga att det var länge sedan som ett släpp av den här typen grabbade tag i mig på samma sätt. Det är nog delvis anonymiteten och den totala bristen på förväntningar och hajp innan som ger den där svårfunna känslan av att det finns något att upptäcka här, mellan fotostatomslaget, de mystiska låttitlarna, delaysången och de monotona syntslingorna. En stämning att låta sig sjunka ner i totalt.

/HS

The Great Northern Compilation 4

The Great Northern Compilation 4 (Great Northern Recordings, 2009)

Den här lilla fina kassetten köpte jag på The Great Northerns releasefest i fredags, en tillställning som höll till på galleriet Hangup vid Skanstull och avslutades med en spelning av The Magic State.

The Great Northern Recordings har tidigare gett ut tre andra liknande samlingar, och tanken bakom bolaget är att sammanställa några aktuella nutida och svenska artister.

Den här samlingen innehåller material av artisterna Lakes of Grass and Gold, The Magic State, Tape och Tsukimono, och alla fyra bidrar med två fantastiska låtar var. Samlingen gavs ut både på CD-R och som kassett, 100 respektive 30 exemplar.

Lakes of Grass and Gold är tydligen ett hemligt sidoprojekt av en lite mer känd artist (även om det inte tog särskilt lång tid innan jag fick reda på vem det var, så värst hemligt verkar det inte alls vara), och låtarna i sig låter som någonslags folkig glesbygdsdrone kryddat med lite distade ökengitarrer. Jag hade inte hört talas om Lakes of Grass and Gold förut, och blev positivt överraskad av den mystiska stämningen som genomsyrade de båda låtarna. Jag hoppas på att få höra mer av detta i framtiden.

The Magics States två bidrag är väldigt The Magic State; drömska, suggestiva och ockulta. Och även om musiken live fokuserar väldigt mycket på visuals, tycker jag ändå att man nästan hör visualiteten i det såhär även i stereon hemma. Hur man nu kan höra visualitet, men uppenbarligen går det. Jag hörde någon i publiken under Magic States spelning viska att det var ”som Fever Ray! Fast bättre!”, och även om jag tycker att kopplingen känns ganska överflödig kan jag ändå förstå referensen. Jag är helt övertygad om att vi bara sett början av The Magic State.

Jag måste erkänna att jag nästan hade glömt bort Tape, jag har inte lyssnat på dem sedan 2005 då de släppte skivan Rideau på Häpna. Det hela låter sig likt, mysig och akustisk plinkplonkelektronika för trötta bakismorgnar som idag. Jag gillar det, det känns soligt och opretentiöst. Kanske lite finare och mer avskalat denna gång till och med. Jag gillar verkligen pianolåten ”Brakes” som de inleder b-sidan av denna samling med, och det får mig att vilja ta reda på vad jag missat med Tape sedan Rideau.

Övergången mellan Tape och Tsukimono är knappt märkbar, så pluspoäng till The Great Northern och kassettreleasen för att de lyckats skapa en sådan bra helhet, det hela gör mig först nästan lite förvirrad, men efter ett tag känner jag dock igen Tsukimonos ylande fiol och loopar. Så vitt jag förstått det är Tsukimonos låtar de enda två som verkar vara någorlunda till åren, och det tycker jag hörs lite grann. Kanske för att det överlag känns som att jag hört dem förut? Låtarna är fortfarande bra, men sist jag såg Tsukimono (på Krets i Malmö) lät hans sound ganska annorlunda jämfört med detta, fiolen hade fått en mer central och oljudig roll, och jag är faktiskt mer nyfiken på det, än på detta.

Överlag känns det här som en väldigt välgjord samling, låtarna är valda med omsorg och omslaget likaså (även om jag och mina ögon hade lite svårt att läsa den svarta texten på den svarta bakgrunden, men det känns ändå värt det). Allt för att skapa en sammanhängande helhet. Det känns som ett värdigt dokument som sparat ner lite av det finaste av vad 2009 hade att erbjuda.

/AE

Bild 397

Diskoteket-tändaren (Egen utgåva, 2009)

Svart tändare, tillverkad av Unilite. Diskoteket-loggan och adressen till bandets hemsida printad på tändaren. Ställbar låga, piezoelektrisk tändning. Väldigt bra glöd när den är på maxlåga, så var rädda om ögonbrynen! Väl värd det facila priset på tio kronor.

/MH



3 Responses to “»Dom huvudlösa barnen leker än« (Dagens outfit)”

  1. Tack för tipset om samlingen från Great Northern! En sådan är nu beställd fr It’s A Trap… Känns lite knäppt att beställa den från USA dock (för det är väl en amerikansk sida?) när releasefesten för ngn blott vecka sedan ägde rum några kvarter från min bostad på Söder och skivor borde finnas i omlopp här i krokarna men jag hittade ingen annan info om var man annars kunde få fatt på ett ex.


  1. 1 Masskultur & Solna HQ 2/11: LR (dk), Lust for Youth, Händer som vårdar « Ny musik för hållbar utveckling
  2. 2 »Jag har inga miljoner men jag vet vem jag är« (dagens outfit) « Ny musik för hållbar utveckling

Kommentera

