Ny musik för hållbar utveckling №7: Punk

23Jul09
Affisch

Affisch

En personlig reflektion: Punken uppstod ur konformism, där människor försmäktade under trycket från den grå, monotona överheten, instängda i massinstitutioner som skolan och fabriken eller kontoret. Att klä sig i konstiga kläder, supa på stan och spela högljudd & störig rockmusik var precis vad man inte skulle göra, och blev därför ett naturligt sätt att göra uppror på.

Samhället ser annorlunda ut idag. Liberalismen ersatte folkhemstanken, massinstitutionerna luckras upp, kläder & utseende har blivit brett accepterade utlopp för kreativitet (påhejat av modeindustrin), och alkohol & droger är lika utbrett bland den blaserade överklassen som i förortsmisären. Punkarens gamla roll som provokatör är daterad.

Punkarna har istället renodlat sin utanförskap, slutit sig i små samhällen som undviker kontakt med världen utanför, och odlar sin egen gemenskap. Visst, punk är numera en scen med regler och normer, som alla andra, men det betyder inte att den förlorat DIY-andan och viljan att stå utanför det etablerade.

Det är detta som enligt mig gör punken fortsatt vital, eftersom det ger ett ramverk för utveckling. Man utnyttjar punkens infrastruktur för att sprida fanzines om matlagning och poesi, man använder den DIY-kunskap man tillägnat sig inom punkscenen för att sprida technomusik – man får tillgång till ett antal hemliga stigar och platser som går vid sidan av den breda vägen.

Till denna kväll har vi bjudit in tre band som vi tycker säger något om vad punk är och kan vara idag.

2 augusti kl 19:00-23:00. Kulturhustaket. Fri entré.

DISKOTEKET

Diskoteket kommer från Uppsalas mest mörka, labyrintartade och nerkissade replokaler, och kanske är det därför deras råa och gotiska postpunk är det mörkaste, och samtidigt mest uppfriskande, som hänt scenen på denna sidan av åttiotalet. Anna-Karins röst och brutalt ärliga svenska texter är som ett avgrundsvrål nere från botten av ett ändlöst hav av vardagsångest och krossade hjärtan. Med låttitlar som »Fan, jag hoppas det är kallt i helvetet« och »Dödsstöten« slår Diskoteket vilket kängpunkband som helst.

Diskoteket har precis gjort klart sin debutskiva.

http://www.myspace.com/diskoteket

夜勤

夜勤, eller Nattskift, är ett nystartat projekt höljt i dunkel, och har varken Myspace eller hemsida. Deras hittills enda släpp är en vild tolkning av två Hanna Hirsch-låtar samtidigt, släppt på göteborgsetiketten Klorofyll Kassetter. Bandet består av personal från bl. a. DBHG, Pharadox och punkbandet Förmögenhet. Nattskiftet beskriver sig själva som »mest punk på dronescenen« och har optimerat sin musik för att man ska kunna spela med en hand och dricka öl med den andra. De har lovat oss att riva Kulturhustaket på söndag, och vi litar på dem till fullo.

DISKODRIFT

Diskodrift uppstod, enligt medlemmarnas egen utsago, ur ett överskott av energi och en vilja att spela i det band som man själv skulle vilja se – punkigt kraftfull men dansant musik, jammigt och spontant men utan störigt långdragen improvisationsonani. Saxofon, bas och trummor. Ingen gitarr – absolut ingen gitarr. Medlemmarna har huserat på ungdomsgårdar, Kommunala musikskolan och i tvättstugor i ett antal år och har haft ett antal spelningar mer eller mindre djupt under jorden – senast på Pluto tillsammans med Disciplin, No Band in Berlin och Chicken el Diablo, dessförinnan i en kvarterslokal i Orminge.

http://www.myspace.com/diskodrift



No Responses Yet to “Ny musik för hållbar utveckling №7: Punk”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: