Nya och gamla distron

18Maj09

Distron? Distroer? Distros?

På ett NMFHU-möte för några veckor sen pratade vi om hur vi i framtiden skulle sköta distron (distrot?) under arrangemangen, vilka vi ville bjuda in osv. Tidigare har Kassettbolaget Svart Pyramid, HWEM, Moptaco Dics, Hockey Rawk m.fl. salufört produkter under våra arrangemang. Som regel brukar artisten som spelar sälja sina egna och kanske sina kompisars släpp, men det känns viktigt för oss att erbjuda en plats åt allmänt bra folk att sälja sina kassetter, skivor, fanzines eller vad det nu kan vara. Om du är intresserad, hör gärna av dig.

JL påpekade under mötet att det är roligt att ”Distro” blivit ett begrepp, när det enligt henne var något som Christian Pallin bara hittade på när han skulle arrangera just den första distron på Lava. Kanske är det så, jag vet inte riktigt. Jag tror att begreppet har funnits längre än så i punkkretsar, där en distro oftast inte är så mycket en öppen marknad för DIY-kultur utan en rörelse av varierande skala som saluför olika skivor, tygmärken, pins, zines osv., oftast på distans. Jag tycker mig minnas att ordet ”distro” använts om dessa en längre tid, men jag kan inte gå ed på att punkarna var före Pallin. Jag gillar för övrigt att ”distro” rimmar på ”bistro”. Ett riktigt bra distro ska kännas lite så, som en dignande buffé av DIY-läckerheter.

Idag nåddes jag av den tråkiga nyheten att Release the Bats ska stänga sin distro. Det känns surt. Jag kan inte direkt sägas vara deras största kund, men på sistone har jag, till skillnad från en ganska lång period innan, faktiskt både haft pengarna och nyfikenheten att beställa skivor i större skala än kanske en i månaden – och kom precis igång att göra så för några månader sen. RTB har varit ett bra alternativ till att beställa från meckiga mailorders i utlandet med lång leveranstid, mycket frakt och risk för tullavgift, och har varit hyggliga att ha att göra med i allmänhet. De hade nog också bäst bredd av alla distron som jag känner till, allt från noise till indiepop via hardcore, men alltid med ett tydligt fokus. Trist, som sagt, men en sak man kan glädja sig åt i sammanhanget är att RTB nu rear ut sitt sortiment i samband med att distron stänger. Så fynda loss efter förmåga och ekonomi, det kommer jag att göra.

/HS



2 Responses to “Nya och gamla distron”

  1. 1 alex

    christian pallin har gjort mycket gott men hittat på begreppet distro har han inte! punkarna var först! det går jag ed på.

  2. 2 S

    Begreppet ”distro” har funnits jättelänge, men mer som intern punk-terminologi tills Christian gjorde ett namn av det för en viss typ av tillställningar.


Kommentera

