Spontana reflektioner från ett Malmöbesök

02Apr09

För några veckor sedan tog jag en fyrshjuldriven stadsjeep, tankade den, packade den full med fyra vänner, ett par effektpedaler, en rullbandspelare och en laptop, och tog en roadtrip till Malmö.

Kalligrammofon anordnade släppfest, och tanken var att jag och Dead Letters Spell Out Dead Words skulle stå för underhållningen. Som en liten bonus fick vi reda på att även Tsukimono-Johan skulle göra ett litet framträdande, ett improviserat samarbete med Olle Huge från Sönderbyggd. Jag såg fram emot det – mitt första Malmöbesök sedan Full Pull 2006, då jag mest bara hängde på Nobellvägen.

Det första jag lade märke till när vi skulle ta en öl då vi kom fram på fredagkvällen, var att Malmö är så fruktansvärt litet. Alla ölställen folk går till verkar ligga på samma gata, eller någonstans nära Möllevångstorget. Inom en tiometersradie hittar man både en bra skivaffär, Sveriges kanske intressantaste konstgalleri och ett billigt veganfik.

Det andra jag lade märke till, är att Malmöborna inte verkar prata skånska. De pratar antingen småländska, danska, göteborgska, norrländska, turkiska eller något annat. Och om de pratar skånska, så härrör de inte från Malmö, utan någon närliggande stad, som exempelvis Ystad, Lund eller Hässleholm.

Det tredje jag lade märke till var alla affischer. Det fanns sådana på varje slät yta. Annars vet jag inte om Möllan är mer skräpigt än Södermalm, men det sitter definitivt fler affischer på väggarna.

Efter en näringsrik, vegansk och glutenfri frukost hos våra värdar tog vi oss ut i Malmöluften, för att hinna med så mycket som möjligt innan soundcheck. Vi tog en rundtur på stan som inbegrep bokfyndande på Malmö Konsthall, skivfyndande på Rundgång, falafelätande för växelpengar, och några leriga ljudkullar nere vid vattnet. Vi bodde en fem minuters promenad från Galleri Krets, där släppfesten skulle äga rum. För er som inte är bekanta med Malmös stadsbild, anses det vara ”en lång promenad”.

För en utomstående känns Malmö som ett Stockholm komprimerat till en tiondels storlek. Man har ungefär samma utbud, och önskas något mer utöver det som finns så ligger Köpenhamn och Lund inom behörigt avstånd. Det resulterar i att Malmö blir en sån där stad där folk lätt möts och gör bra saker ihop. För att citera Hedvig Wiezell i Kinst-bloggen: ”Det kanske är i Malmö det händer”.

/MH



No Responses Yet to “Spontana reflektioner från ett Malmöbesök”

  1. Kommentera

Kommentera

