Listnörderi: Listmotvilja

06Jan09

Kontinuiteten kräver att jag skriver mitt livs första årsbästalista. Jag har tidigare undvikit detta eftersom jag dels är för ambivalent, och dels blir illa till mods eftersom den musikintresserades årsurval nästan alltid verkar vara sammankopplat med prestige och självhävdelse (vilket kanske handlar om mindervärdeskomplex från min sida). Jag tänkte därför vessla mig ur fällan genom att jävligt snabbt & utan att tänka efter så mycket rada upp 10 extremt subjektiva musikrelaterade punkter, utan inbördes ordning, som jag tror att jag upplever som signifikanta och/eller positiva under 2008.

– Rohbau Jugend – Hair and Blood Collector CS (Moptaco Dics)
– Jean-Louis Huhta, Altar of Flies, Time Deleters, Optic Nest och Audio Laboratory live på Kolsyrefabriken 19/12
– Knudt Tourette – More Kicks in the Faces of Ghosts (mp3-släpp)
– Ättestupa – s/t LP (Release the Bats)
– Ochu – Dryparn CS (Gothenburg Blood Cult)
– Cock Tribe, Treriksröset, Sewer Election, Ochu och Alfarmania live i ett skyddsrum någon gång i våras
– Sonic Youth live på Way Out West
– Satellite Clouds – Ascension of the Golden Torus CS (Mosfet Fono)
– Floe Fountain – Bovice CD-R
– Vänskap 002 CS

Bubblare som jag inte hunnit lyssna tillräckligt mycket på, men misstänker förtjänar en plats:
– Matthu Stull – Thrust of PsyKron CS ((k)Anal Tapes)
– Hanna Hirsch – Tala Svart CD (Release the Bats)
– Trepaneringsritualen – Ritualer, Blot och Botgöring CS (privat släpp?)
– Sub GBG 08 CS (Fang Bomb)
…samt BK Mållgans spelning på Mosebacke 1/1 -09, som missade en solklar plats på min lista med en dag.

/HS



No Responses Yet to “Listnörderi: Listmotvilja”

  1. Kommentera

Kommentera

